Denk je als ouder superverstandig te zijn door je kind vruchtensap te geven, blijken ze daar ook dik van te worden. Kinderen die zelfs meer dan twee glazen vruchtensap per dag drinken hebben meer kans om overgewicht of obesitas te ontwikkelen. Daar gaat de theorie dat vruchtensap veel beter is dan frisdrank.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Melbourne. Volgens de wetenschappers hebben kinderen die dagelijks een halve liter vruchtensap drinken een grotere kans op overgewicht dan andere kids. Tijdens het onderzoek werden de eetgewoontes van 2.184 kinderen in de leeftijd van vier tot twaalf jaar gevolgd. De bedoeling was om een verband te leggen tussen eetpatronen en overgewicht. Daaruit blijkt weer dat kinderen die dagelijks meer dan drie glazen of vier glazen vruchtensap twee keer zoveel kans hebben op overgewicht. De kids krijgen namelijk wel heel veel energie door de suiker in de drank, maar hebben nog steeds een hongergevoel. Gevolg? Calorierijke drankjes en calorierijk eten zorgen voor gewichtstoename.
Wordt het dan toch weer tijd voor het ouderwetse kopje thee?